ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ : ΤΣΙΑΧΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Νon Sicanōrum aut Pelasgōrum, qui primi
coluisse Italiam dicuntur, sed aetātis suae verbis utebantur. Tu autem, proinde
quasi cum matre Evandri nunc loquāris, sermōne abhinc multis annis iam obsolēto uteris, quod neminem scire
atque intellegere vis, quae dicas.
Ergo ego nisi peperissem, Rōma non
oppugnarētur; nisi filium habērem, lībera in līberā patriā mortua essem. Ego nihil iam pati
possum nec diu miserrima futūra sum: at contra hos, si pergis, aut immatūra
mors aut longa servitus manet.
Quodsi forte, ut fit plerumque,
cecidērunt, tum intellegitur, quam fuerint inopes amicōrum. Hoc est quod Tarquinium dixisse ferunt exulantem: «Tum
intellexi, quos fīdos amīcos habuissem, quos infīdos, cum iam neutris gratiam
referre poteram»
Quam ob
rem epistulam conscriptam Graecis litteris mittit. Legātum monet ut, si
adīre non possit, epistulam ad amentum tragulae adliget et intra castra
abiciat. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Από το κείμενο που σας δίνετε να μεταφράσετε τα αποσπάσματα 2-4 [Ergo ego ….adfore ] [20 μονάδες]
Β1α.Nα επιβεβαιώσετε ή να
διαψεύσετε τις ακόλουθες
προτάσεις
1. Η λατινική γλώσσα δεν
ανήκει στην ινδοευρωπαϊκή
οικογένεια γλωσσών
2. Η γενέθλιος χρονολογία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας θεωρείται
το έτος 240 π.Χ.
3. Η κλασική
εποχή εκτείνεται χρονικά
από το θάνατο του Αυγούστου, το
14 ως τα μέσα του 3ου αι. μ.Χ.
4. Το πρώτο λογοτεχνικό
είδος που ωριμάζει στη Ρώμη είναι
το έπος
5. Χαρακτηριστικό της
λογοτεχνίας των Ρωμαίων είναι
η προοδευτική εξειδίκευση του
ρωμαίου λογοτέχνη σε στενότερο ειδολογικό εύρος αλλά με περισσότερες αξιώσεις
ποιότητας και βάθους
Β1β. Που οφείλονται
οι ομοιότητες ελληνικής
και λατινικής γλώσσας
; [5 μονάδες]
Β2α. Να εντοπίσετε στο κείμενο τη λέξη που έχει ετυμολογική συγγένεια με
καθεμία από τις παρακάτω της νέας ελληνικής
: κουλτούρα , βούληση , φουτουρισμός , κοντράρω , σκαρίφημα
[5 μονάδες]
Β2β. Να γράψετε μία λέξη που χρησιμοποιείται στη νέα ελληνική γλώσσα , ετυμολογικά συγγενή με τις ακόλουθες : verbis , matre , dicas, miserrima , pati [5 μονάδες]
Γ1α.
Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους [11 μονάδες:
11 Χ1 ]
1.
coluisse [ γ ενικό
οριστικής Μέλλοντα στην ενεργητική φωνή ]
2. loquāris [β πληθυντικό υποτακτικής παρατατικού ]
3. scire [β ενικό προστακτικής Ενεστώτα στην ίδια φωνή ]
4.
peperissem [γ
ενικό οριστικής
υπερσυντελίκου στην ίδια φωνή ]
5.
futūra sum [γ πληθυντικό προστακτικής
μέλλοντα ]
6.
manet
[αφαιρετική σουπίνου ]
7.
fit [αιτιατική γερουνδίου ]
8.
ferunt [απαρέμφατο
παρακειμένου παθητικής φωνής, να λάβετε υπόψη το υποκείμενο και τον αριθμό ]
9.
conscriptam [α΄
πληθυντικό υποτακτικής υπερσυντελίκου ενεργητικής
φωνής ]
10. abiciat [β ενικό οριστικής ενεστώτα παθητικής φωνής ]
11.
oppugnarētur [ β
ενικό οριστικής παρακειμένου
της παθητικής περιφραστικής
συζυγίας , να λάβετε υπόψη το
υποκείμενο ]
Γ1β.
vis : Nα γράψετε το γ
ενικό και το β πληθυντικό πρόσωπο
στην οριστική [2 μονάδες]
και στην υποτακτική [2 μονάδες]
του ίδιου χρόνου
[4 μονάδες]
Γ2α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους [11 μονάδες: 11 Χ1 ]
1. primi [o ίδιος τύπος στον συγκριτικό βαθμό ]
2. aetātis [δοτική ενικού ]
3.
verbis [ονομαστική
πληθυντικού ]
4.
matre [ γενική πληθυντικού ]
5.
quae [ονομαστική ενικού στο αρσενικό γένος ]
6.
lībera [ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό ]
7.
nihil [ονομαστική
πληθυντικού στο ίδιο γένος ]
8.
inopes [ γενική
πληθυντικού ]
9.
neutris [ γενική ενικού
στο αρσενικό γένος ]
10.
rem
[αφαιρετική πληθυντικού ]
11.
epistulam [ δοτική πληθυντικού ]
Γ2β. diu , celeriter : Να γράψετε τον συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό των επιρρημάτων [4 μονάδες]
Γ3α.Να αναγνωριστούν
συντακτικά οι ακόλουθοι τύποι με έντονα γράμματα στο κείμενο [ 10 μονάδες : 10Χ 1 ]
1. sermōne είναι
………………………………………στο …………………
2. mortua είναι ………………………………………στο …………………………
3.
pati είναι
………………………………………στο ………………………
4.
amicorum είναι
………………………………………στο ……………………
5.
ob rem είναι ………………………………………στο …………………………..
Γ3β. quasi cum matre Evandri nunc loquāris
Στην
παραπάνω δευτερεύουσα
πρόταση να αναγνωρίσετε: α] το είδος της [1 μονάδα]
β] τον τρόπο εισαγωγής τους [1 μονάδα] γ]τον συντακτικό της ρόλο [1 μονάδες] δ]τον τρόπος εκφοράς της [1 μονάδα] , δικαιολογώντας τον [1 μονάδα]
[5 μονάδες]
Γ3γ. at contra hos, si pergis, aut immatūra mors aut longa servitus manet: Να αναγνωρίσετε
το είδος του υποθετικού λόγου
[υπόθεση-απόδοση, τι φανερώνει
] [3 μονάδες
] και
να τον μεταφέρετε στο είδος
του πιθανού ή δυνατού [2
μονάδες]
[5 μονάδες]
Γ3δ. qui primi coluisse Italiam dicuntur : Να αναγνωρίσετε το είδος του απαρεμφάτου [ ειδικό –τελικό ] ( 1 μονάδα)
και να εντοπίσετε το υποκείμενό του ( 1 μονάδα) . Να
δικαιολογήσετε έπειτα την πτώση
του υποκειμένου (2 μονάδες)
[4 μονάδες]
Γ3ε. Ego nihil iam pati possum : Να
μετατρέψετε την πρόταση σε
ευθεία ερώτηση με όλους
τους δυνατούς τρόπους [4
μονάδες ]
Γ3στ. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore : Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ [ 2 μονάδες]
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α. Από το κείμενο που σας δίνετε
να μεταφράσετε τα αποσπάσματα 2-4 [Ergo ego ….adfore ] [20
μονάδες]
Αν λοιπόν εγώ δεν (σε) είχα γεννήσει, η Ρώμη δεν θα πολιορκείτο˙ αν δεν
είχα γιο, θα πέθαινα ελεύθερη σε ελεύθερη πατρίδα. Εγώ τίποτε πια δεν μπορώ να
πάθω, ούτε πρόκειται να είμαι για πολύ καιρό τόσο δυστυχισμένη: όμως αντίθετα αυτούς,
αν συνεχίσεις, τους περιμένει ή πρόωρος θάνατος ή μακρόχρονη σκλαβιά.
Αν όμως τυχαία, όπως συμβαίνει συνήθως, χάσουν την εξουσία, τότε γίνεται
αντιληπτό (ή: τότε καταλαβαίνουν) πόσο στερημένοι από φίλους υπήρξαν (ή: πόσο
τους έλειψαν οι φίλοι). Αυτό είναι που λένε ότι είπε ο Ταρκύνιος, όταν ήταν
εξόριστος: «Τότε (μόνον) κατάλαβα ποιους είχα πιστούς φίλους, ποιους άπιστους,
όταν δεν μπορούσα πια να ανταποδώσω τη χάρη ούτε σε εκείνους ούτε σε αυτούς».
Για τον λόγο αυτό στέλνει επιστολή γραμμένη στα ελληνικά. Συμβουλεύει
τον απεσταλμένο, αν δεν μπορέσει να πλησιάσει, να δέσει την επιστολή στον
ιμάντα του ακοντίου και να το ρίξει μέσα στο στρατόπεδο. Στην επιστολή γράφει
πως θα έλθει γρήγορα με τις λεγεώνες (του).
Β1α.Nα επιβεβαιώσετε ή να
διαψεύσετε τις ακόλουθες
προτάσεις
1. Λ
2. Σ
3. Λ
4. Λ
5. Σ
Β1β. Που οφείλονται
οι ομοιότητες ελληνικής
και λατινικής γλώσσας
; [5 μονάδες]
Οι ομοιότητες της Λατινικής με την Ελληνική
οφείλονται: 1. στην κοινή καταγωγή από την Ινδοευρωπαϊκή 2. στα πολιτιστικά και
γλωσσικά δάνεια του ελληνικού αποικισμού στην κεντρική και κάτω Ιταλία, από τη
Νεάπολη και την Κύμη μέχρι τη Σικελία, 3. στην κατάκτηση της ελληνικής Ανατολής
από τους Ρωμαίους.
Β2α. Να εντοπίσετε στο κείμενο τη λέξη που έχει ετυμολογική συγγένεια με
καθεμία από τις παρακάτω της νέας ελληνικής
: κουλτούρα , βούληση , φουτουρισμός , κοντράρω , σκαρίφημα
[5 μονάδες]
coluisse,
vis, futura sum , contra,
scribit
Β2β. Να γράψετε μία λέξη που χρησιμοποιείται στη νέα ελληνική γλώσσα ,
ετυμολογικά συγγενή με τις ακόλουθες : verbis , matre , dicas, miserrima , pati [5
μονάδες]
βερμπαλισμός , μητρικός ,
δείγμα , μιζέρια , πασιέντζα
Γ1α.
Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους [11 μονάδες:
11 Χ1 ]
1.
coluisse [ γ ενικό
οριστικής Μέλλοντα στην ενεργητική φωνή ] : colet
2. loquāris [β πληθυντικό υποτακτικής παρατατικού ] : loqueremini
3. scire [β ενικό προστακτικής Ενεστώτα στην ίδια φωνή ] : scito
4.
peperissem [γ
ενικό οριστικής
υπερσυντελίκου στην ίδια φωνή ] : pepererat
5.
futūra sum [γ πληθυντικό προστακτικής
μέλλοντα ]: sunto
6.
manet
[αφαιρετική σουπίνου ] : mansu
7.
fit [αιτιατική γερουνδίου ]: faciendum
8.
ferunt [απαρέμφατο
παρακειμένου παθητικής φωνής, να λάβετε υπόψη το υποκείμενο και τον αριθμό ] : latos esse
9.
conscriptam [α΄
πληθυντικό υποτακτικής υπερσυντελίκου ενεργητικής
φωνής ] : conscripsissemus
10.
abiciat [β ενικό
οριστικής ενεστώτα παθητικής
φωνής ]: abiceris / abicere
11.
oppugnarētur [ β
ενικό οριστικής παρακειμένου
της παθητικής περιφραστικής
συζυγίας , να λάβετε υπόψη το
υποκείμενο ] : oppugnanda fuisti
Γ1β.
vis : Nα γράψετε το γ
ενικό και το β
πληθυντικό πρόσωπο στην
οριστική [2 μονάδες] και
στην υποτακτική [2 μονάδες] του
ίδιου χρόνου
vult vultis
velit velitis
[4 μονάδες]
Γ2α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους [11 μονάδες: 11 Χ1 ]
1. primi [o ίδιος τύπος στον συγκριτικό βαθμό ] : priores
2. aetātis [δοτική ενικού ] : aetati
3.
verbis [ονομαστική
πληθυντικού ] : verba
4.
matre [ γενική πληθυντικού ] : matrum
5.
quae [ονομαστική ενικού στο αρσενικό γένος ] : quis
6.
lībera [ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό ]: liberrima
7.
nihil [ονομαστική
πληθυντικού στο ίδιο γένος ] : nullae res
8.
inopes [ γενική
πληθυντικού ]: inopum
9.
neutris [ γενική ενικού
στο αρσενικό γένος ] : neutrius
10.
rem
[αφαιρετική πληθυντικού ] : rebus
11.
epistulam [ δοτική πληθυντικού ] : epistulis
Γ2β. diu , celeriter : Να γράψετε τον συγκριτικό και υπερθετικό
βαθμό των επιρρημάτων [4 μονάδες]
diutius
diutissime celerius celerrime
Γ3α.Να αναγνωριστούν
συντακτικά οι ακόλουθοι τύποι με έντονα γράμματα στο κείμενο [ 10 μονάδες : 10Χ 1 ]
1. sermōne είναι αντικείμενο
στο uteris
2. mortua είναι επιρρηματικό κατηγορούμενο του χρόνου στο ego
3.
pati είναι αντικείμενο
, τελικό απαρέμφατο [ταυτοπροσωπία ] στο possum
4.
amicorum είναι γενική
αντικειμενική , ετερόπτωτος
προσδιορισμός , στο inopes
5.
ob rem είναι εμπρόθετος
προσδιορισμός του εξωτερικού αναγκαστικού αιτίου στο mittit
Γ3β. quasi cum matre Evandri nunc loquāris
δευτερεύουσα επιρρηματική υποθετική παραβολική πρόταση, που
λειτουργεί ως β’ όρος σύγκρισης (α’ όρος σύγκρισης είναι η κύρια πρόταση με
ρήμα το uteris). Εισάγεται με τον παραβολικό σύνδεσμο proinde quasi και
εκφέρεται με υποτακτική, γιατί η σύγκριση αφορά μια υποθετική πράξη ή
κατάσταση. Συγκεκριμένα, εκφέρεται με υποτακτική ενεστώτα (loquaris), γιατί
εξαρτάται από ρήμα αρκτικού χρόνου (uteris), για να δηλώσει το σύγχρονο στο
παρόν.
[5 μονάδες]
Γ3γ. at contra hos, si pergis, aut immatūra mors aut longa servitus manet: Να αναγνωρίσετε
το είδος του υποθετικού λόγου
[υπόθεση-απόδοση, τι φανερώνει
] [3 μονάδες
] και
να τον μεταφέρετε στο είδος
του πιθανού ή δυνατού [2
μονάδες]
ΥΠΟΘΕΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΠΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΑΝΟΙΧΤΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ
ΥΠΟΘΕΣΗ : si pergis
ΑΠΟΔΟΣΗ : at contra
hos aut immatūra mors aut longa servitus manet
ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΤΟ ΠΙΘΑΝΟ Ή ΔΥΝΑΤΟ
: at contra hos, si pergas, aut
immatūra mors aut longa servitus maneat
[5 μονάδες]
Γ3δ. qui primi coluisse Italiam dicuntur : Να αναγνωρίσετε το είδος του απαρεμφάτου [ ειδικό –τελικό ] ( 1 μονάδα)
και να εντοπίσετε το υποκείμενό του ( 1 μονάδα) . Να
δικαιολογήσετε έπειτα την πτώση
του υποκειμένου ( 2 μονάδες)
Είναι ειδικό απαρέμφατο , γιατί εξαρτάται από
λεκτικό ρήμα [ dicuntur] . Το υποκείμενό
του είναι το qui , σε πτώση ονομαστική
, παρόλο που έχουμε ταυτοπροσωπία . Γίνεται άρση του λατινισμού του ειδικού
απαρεμφάτου , επειδή εξαρτάται
από παθητικό λεκτικό
ρήμα [ dicuntur]
[4 μονάδες]
Γ3ε. Ego nihil iam pati possum : Να
μετατρέψετε την πρόταση σε
ευθεία ερώτηση με όλους
τους δυνατούς τρόπους [4
μονάδες ]
ΧΩΡΙΣ ΜΟΡΙΟ ΓΙΑ ΕΜΦΑΣΗ
: Ego nihil iam pati possum
?
ΟΤΑΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ :Num ego nihil iam pati possum ?
ΟΤΑΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Nonne ego nihil iam pati possum ?
ΟΤΑΝ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ : Ego nihilne iam pati possum ?
Γ3στ. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore : Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ [ 2 μονάδες]
Ego cum legionibus celeriter
adsum
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου