Τρίτη 8 Απριλίου 2014

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ : ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ : Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ




ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  :  ΤΣΙΑΧΡΗΣ  ΚΩΣΤΑΣ  2014

Η   ΒΙΑ   ΣΤΟΝ   ΧΩΡΟ   ΤΟΥ   ΣΧΟΛΕΙΟΥ    -  Η  ΠΑΙΔΕΙΑ   ΩΣ   ΟΠΛΟ   ΓΙΑ  ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ    ΤΗΣ  ΒΙΑΣ 

Α.  ΠΟΙΑ  ΕΙΝΑΙ  ΤΑ  ΑΙΤΙΑ  ΠΟΥ  ΟΔΗΓΟΥΝ    ΣΕ  ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ  ΣΧΟΛΙΚΗΣ   ΒΙΑΣ  

  1. Η   διαφορετικότητα  ορισμένων  μαθητών   όσον  αφορά   την   καταγωγή , τις  προτιμήσεις  και   τις  ιδέες  
  2. Η   αγωγή   που   έχουν   λάβει   οι   μαθητές    και  τα  λανθασμένα  πρότυπα   που   μεταφέρουν     από  το  οικογενειακό  ή  φιλικό   τους  περιβάλλον .
  3. Συχνά  επίσης    η  συμπεριφορά  τους  αντικατοπτρίζει   τις   κυρίαρχες   κοινωνικές   συμπεριφορές  . Όταν  για παράδειγμα   βλέπουν  ολόκληρες  ομάδες  πολιτών ή   πολιτικές  παρατάξεις   να   χρησιμοποιούν   βίαιες   μεθόδους  για  την   επίτευξη  των    στόχων  τους  ατιμώρητα , τότε  λαμβάνουν  το  μήνυμα  ότι   η  βία  είναι  ένας  αποτελεσματικός  τρόπος    επίλυσης   των   προβλημάτων τους 
  4.  Η   επικέντρωση   της  αγωγής  που  παρέχει  το  εκπαιδευτικό  σύστημα   σε    καθαρά   εξειδικευτικούς   στόχους  , στη  δημιουργία   μαθητών   που   θα  αποκομίζουν   χρήσιμες   γνώσεις  για  το  επάγγελμα  που θα  ασκήσουν  μελλοντικά  . Αντιθέτως , η   αγωγή   αδιαφορεί   για  την καλλιέργεια     αξιών   που   μετατρέπουν  τον  μαθητή   πέρα  από καλό επαγγελματία  ή  επιστήμονα   σε  πολιτισμένη  οντότητα .
  5.  Η  άγνοια   των  εκπαιδευτικών   για  τα  προβλήματα   των  μαθητών  τους  , για   τις   συνθήκες  μέσα  στις  οποίες  ζουν  , για  τις  σχέσεις   που  αναπτύσσουν  με  τους  συμμαθητές  τους  .  Ο  ρόλος  τους  περιορίζεται   στην  παροχή  κάποιων  γνώσεων  .
  6. Η  υπερβολική  ελαστικότητα  που  επικρατεί  τα  τελευταία  χρόνια   στον χώρο  του  σχολείου   , με  την απουσία   κανόνων   αλλά  και σεβασμού  αυτών των κανόνων , τόσο  από την πλευρά  των  μαθητών  όσο  και των εκπαιδευτικών . Αυτό επιτρέπει   σε κάποιους  μαθητές   να   δρουν  ανεξέλεγκτα   και   να  μην   αντιλαμβάνονται  τις   ευθύνες  τους  απέναντι   στους  συμμαθητές    και  στους  δασκάλους  τους .


Β .ΜΕ  ΠΟΙΟ  ΤΡΟΠΟ   Η  ΠΑΙΔΕΙΑ   ΜΠΟΡΕΙ   ΝΑ   ΒΟΗΘΗΣΕΙ  ΣΤΗΝ   ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ  ΤΩΝ  ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ   ΒΙΑΣ 

1   1.Με  τη  διαμόρφωση  ολοκληρωμένων  προσωπικοτήτων   που   δε  θα  έχουν  αποκτήσει   μία  μονομερή  ειδίκευση   σε  έναν   συγκεκριμένο κλάδο  του  επιστητού  ,αλλά   ευρύτερη   καλλιέργεια  και   κοινωνική  αγωγή 
2        2.Στα  πλαίσια  αυτής  της  αγωγής  μπορούν  να  καλλιεργηθούν  αξίες    όπως :
·         η   ανεκτικότητα
·         ο  σεβασμός
·         η   αλληλεγγύη
·         ο   διάλογος
·         η   διαλλακτικότητα
·         η   ευρύτητα  του  πνεύματος
·         ο   οίκτος  και  η  ανθρωπιά 
3  3. Με   την  ενίσχυση  του   συλλογικού – ομαδικού  πνεύματος   μέσα   από  ποικίλες  δραστηριότητες  που  φέρνουν   κοντά  τους  μαθητές   και  τους   δίνουν  την  αφορμή   να   ανακαλύψουν  ο ένας  τον άλλο . Στα  πλαίσια  αυτά   πρέπει  να  διευρυνθεί   ο  λεγόμενος   ομαδοσυνεργατικός   τρόπος  εργασίας   των  μαθητών   , προκειμένου  να  αντιμετωπιστεί  η   ατομικιστική  νοοτροπία  που  καλλιεργούσε   μέχρι  τώρα  το  εκπαιδευτικό  σύστημα
4   4.Με   την  ανάδειξη  των  αποτελεσμάτων  της  βίας   και  της κτηνώδους  συμπεριφοράς   των  ανθρώπων   μέσα  από   το  μάθημα  της  ιστορίας  κυρίως  , αλλά  και   γενικότερα   τα  ανθρωπιστικά  μαθήματα .  Μόνο  έτσι  , βλέποντας  δηλαδή   τη  φρίκη   και το αδιέξοδο  στο  οποίο   οδηγεί η  βία  τον άνθρωπο  , θα   μπορέσει   αυτή   να  απαξιωθεί   στη συνείδηση  των  μαθητών
5   5.Με   τη  διοργάνωση   ποικίλων    πολυπολιτισμικών   δραστηριοτήτων  , ώστε  να  έρθουν   σε  επαφή   μαθητές  διαφορετικής  κουλτούρας
6   6.Με  τη  συνεργασία  των   σχολείων  με   ψυχολόγους   ώστε  να  αντιμετωπιστούν  έγκαιρα  και  αποτελεσματικά   οι  περιπτώσεις  των  μαθητών  που εκδηλώνουν    βίαιη  και  παραβατική συμπεριφορά 
7  7.Με   την  προβολή  των  δημοκρατικών   ιδεωδών   : δικαιοσύνη  ,  ισότητα , αξιοκρατία , αναγνώριση  του  ικανότερου , ατομική  ευθύνη , σεβασμός  της πλειοψηφίας  και της μειοψηφίας 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εθελοντισμός και τρίτη ηλικία

  Εισαγωγή Ο εθελοντισμός αποτελεί έναν από τους πιο ουσιαστικούς τρόπους κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης. Μέσα από αυτόν, τα άτομα κάθ...