ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΤΣΙΑΧΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ 2014
Η
ΒΙΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ -
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΩΣ
ΟΠΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ
ΒΙΑΣ
Α. ΠΟΙΑ
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ
ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ
ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
- Η διαφορετικότητα ορισμένων μαθητών όσον αφορά την καταγωγή , τις προτιμήσεις και τις ιδέες
- Η αγωγή που έχουν λάβει οι μαθητές και τα λανθασμένα πρότυπα που μεταφέρουν από το οικογενειακό ή φιλικό τους περιβάλλον .
- Συχνά επίσης η συμπεριφορά τους αντικατοπτρίζει τις κυρίαρχες κοινωνικές συμπεριφορές . Όταν για παράδειγμα βλέπουν ολόκληρες ομάδες πολιτών ή πολιτικές παρατάξεις να χρησιμοποιούν βίαιες μεθόδους για την επίτευξη των στόχων τους ατιμώρητα , τότε λαμβάνουν το μήνυμα ότι η βία είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος επίλυσης των προβλημάτων τους
- Η επικέντρωση της αγωγής που παρέχει το εκπαιδευτικό σύστημα σε καθαρά εξειδικευτικούς στόχους , στη δημιουργία μαθητών που θα αποκομίζουν χρήσιμες γνώσεις για το επάγγελμα που θα ασκήσουν μελλοντικά . Αντιθέτως , η αγωγή αδιαφορεί για την καλλιέργεια αξιών που μετατρέπουν τον μαθητή πέρα από καλό επαγγελματία ή επιστήμονα σε πολιτισμένη οντότητα .
- Η άγνοια των εκπαιδευτικών για τα προβλήματα των μαθητών τους , για τις συνθήκες μέσα στις οποίες ζουν , για τις σχέσεις που αναπτύσσουν με τους συμμαθητές τους . Ο ρόλος τους περιορίζεται στην παροχή κάποιων γνώσεων .
- Η υπερβολική ελαστικότητα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο του σχολείου , με την απουσία κανόνων αλλά και σεβασμού αυτών των κανόνων , τόσο από την πλευρά των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών . Αυτό επιτρέπει σε κάποιους μαθητές να δρουν ανεξέλεγκτα και να μην αντιλαμβάνονται τις ευθύνες τους απέναντι στους συμμαθητές και στους δασκάλους τους .
Β .ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ
ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΣΤΗΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ
ΒΙΑΣ
1 1.Με τη
διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που
δε θα έχουν
αποκτήσει μία μονομερή
ειδίκευση σε έναν
συγκεκριμένο κλάδο του επιστητού
,αλλά ευρύτερη καλλιέργεια
και κοινωνική αγωγή
2 2.Στα πλαίσια
αυτής της αγωγής
μπορούν να καλλιεργηθούν
αξίες όπως :
·
η
ανεκτικότητα
·
ο
σεβασμός
·
η
αλληλεγγύη
·
ο
διάλογος
·
η
διαλλακτικότητα
·
η
ευρύτητα του πνεύματος
·
ο
οίκτος και η
ανθρωπιά
3 3. Με την
ενίσχυση του συλλογικού – ομαδικού πνεύματος
μέσα από ποικίλες
δραστηριότητες που φέρνουν
κοντά τους μαθητές
και τους δίνουν
την αφορμή να
ανακαλύψουν ο ένας τον άλλο . Στα πλαίσια
αυτά πρέπει να
διευρυνθεί ο λεγόμενος
ομαδοσυνεργατικός τρόπος εργασίας
των μαθητών , προκειμένου να
αντιμετωπιστεί η ατομικιστική
νοοτροπία που καλλιεργούσε
μέχρι τώρα το
εκπαιδευτικό σύστημα
4 4.Με την
ανάδειξη των αποτελεσμάτων
της βίας και
της κτηνώδους συμπεριφοράς των
ανθρώπων μέσα από
το μάθημα της
ιστορίας κυρίως , αλλά
και γενικότερα τα
ανθρωπιστικά μαθήματα . Μόνο
έτσι , βλέποντας δηλαδή
τη φρίκη και το αδιέξοδο στο
οποίο οδηγεί η βία
τον άνθρωπο , θα μπορέσει
αυτή να απαξιωθεί
στη συνείδηση των μαθητών
5 5.Με τη
διοργάνωση ποικίλων πολυπολιτισμικών δραστηριοτήτων , ώστε
να έρθουν σε
επαφή μαθητές διαφορετικής
κουλτούρας
6 6.Με τη
συνεργασία των σχολείων
με ψυχολόγους ώστε
να αντιμετωπιστούν έγκαιρα
και αποτελεσματικά οι
περιπτώσεις των μαθητών
που εκδηλώνουν βίαιη και
παραβατική συμπεριφορά
7 7.Με την
προβολή των δημοκρατικών
ιδεωδών : δικαιοσύνη ,
ισότητα , αξιοκρατία , αναγνώριση
του ικανότερου , ατομική ευθύνη , σεβασμός της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου