ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΣΚΗΣΕΩΝ : ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΑΧΡΗΣ
Α. Να σκεφτείτε δύο διαφορετικές σημασίες των ακόλουθων λέξεων ανάλογα με την κοινωνική περίσταση στην οποία χρησιμοποιούνται [ή και το πρόσωπο που τις χρησιμοποιεί] και να γράψετε φράσεις που να αναδεικνύουν τη σημασία τους
Α. Να σκεφτείτε δύο διαφορετικές σημασίες των ακόλουθων λέξεων ανάλογα με την κοινωνική περίσταση στην οποία χρησιμοποιούνται [ή και το πρόσωπο που τις χρησιμοποιεί] και να γράψετε φράσεις που να αναδεικνύουν τη σημασία τους
·
Μυστήριο
............................................................................................................................
............................................................................................................................
·
Κόσμος
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
·
Χορός
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
·
Οικονομία
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
·
Ασφάλεια
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
Β.Με ποιο τρόπο
θα απέδιδε τις
υπογραμμισμένες λέξεις ένας
άνθρωπος υψηλού μορφωτικού
επιπέδου ;
·
Έριχνε
πιστολιές στον αέρα
και μία απ’ τις
σφαίρες έσπασε τη
βιτρίνα του μαγαζιού
·
Πήγαινε
στο μανάβη και
αγόρασε μερικά μανταρίνια
·
Πρέπει
να χρησιμοποιήσεις άλλη πατέντα .Αυτή
είναι πολύ συνηθισμένη
·
Όταν
μάθαμε από τα μεγάφωνα
ότι το πλοίο βουλιάζει ,ψάχναμε να
βρούμε σωσίβια βάρκα
·
Έφαγε
μια δυνατή μπαλιά
στο κούτελο
·
Τον έτσουξε πολύ
που η ομάδα του
έχασε
·
Το
μεσημέρι θα έρθει ο μπάρμπας
από το χωριό
·
Η
αράχνη έπλεκε το δίχτυ
της
στο παράθυρο
·
Τσακώθηκαν πολύ
άσχημα μέσα στο
γραφείο του διευθυντή
·
Ο
ουρανός σήμερα θα
είναι συννεφιασμένος
Γ.Ποιες από τις
παρακάτω φράσεις θα
ταίριαζαν περισσότερο στο
στόμα των προσώπων
που αναφέρονται
1.
Πρέπει
ν’ ανοίξουμε το πλάνο
, για να φανεί η
ομορφιά του τοπίου
|
α. Συγκοινωνιολόγος
|
2.
Παραλίγο
σήμερα να γίνει
κραχ .Ευτυχώς όμως έπεσε
ζεστό χρήμα στην αγορά
από τους Αμερικανούς
|
β. Δικηγόρος
|
3.
Η
οικονομία του τόπου
χρειάζεται δραστικές παρεμβάσεις
|
γ. Σκηνοθέτης
|
4.
Πρέπει
να γίνει ανακατεύθυνση της
πορείας κεντρικών αρτηριών
|
δ. Μουσικός
|
5.
Στις
καλύτερές του στιγμές
το ποιητικό έργο του Γιάννη
Ρίτσου αντανακλά το
μεγαλείο και τη
ρώμη της ελληνικής
ψυχής
|
ε. Γιατρός
|
6.
Αν
ο πατέρας σας
κρατήσει την ψιλή
κυριότητα του διαμερίσματος , τότε
δεν μπορείτε να το πουλήσετε
χωρίς τη συγκατάθεσή του
|
στ. Κριτικός Λογοτεχνίας
|
7.
Πρέπει
να προσέξω τις
χαμηλές μου , γιατί
είναι λίγο άχρωμες
|
ζ. Χρηματιστής
|
8.
Είναι
φραγμένη η κεντρική
αρτηρία και γι’ αυτό
θα χρειαστεί άμεσα
επέμβαση
|
η. Πολιτικός
|
Δ. Να
διακρίνετε σε ποια
παραδείγματα γίνεται χρήση
της αναφορικής και σε ποια
της ποιητικής λειτουργίας
της γλώσσας
1.
Τα
πάντα θα γίνουν
όπως ακριβώς διατάξατε
, κύριε λοχαγέ
2.
Είναι
πολύ πιθανό να
βρέξει σήμερα το
απόγευμα
3.
Τα
μάτια του βούλιαξαν
μέσα σε μια
θάλασσα νοσταλγίας
4.
Εδώ
έχουμε μια αναπαράσταση
της εσωτερικής αυλής
του μεγάρου της
Φαιστού
5.
Τα
μάτια της Αθηνάς
γυάλιζαν παράξενα μέσα
στο σκοτάδι
6.
Οι
ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στα
βιβλία αξιολόγησης των
μαθητών έχουν ενδεικτικό
χαρακτήρα
7.
Έχεις
το άρωμα του
χώματος μετά τη βροχή
8.
Μια
πραγματική θάλασσα οι εργαζόμενοι
διαδήλωσαν χτες στο
κέντρο της πόλης
9.
Ο
δήμαρχος εκφώνησε λόγο
ενώπιον δεκάδων ψηφοφόρων
του στην πλατεία
Κοτζιά
10.
Κι
έμαθα να βάφω
τη δυστυχία μου
ρόδινη
Ε. Στα ακόλουθα παραδείγματα
να διακρίνετε αν ο
συλλογισμός είναι παραγωγικός , επαγωγικός ή
αναλογικός
1.
Αυτός
ο μηχανικός διαλέγει
πάντα υπεύθυνους συνεργάτες . Ο Δημήτρης
δουλεύει μαζί του ,
άρα είναι υπεύθυνος
μηχανικός .
2.
Ο
καινούργιος προϊστάμενος είναι
πολύ φλύαρος . Είναι
γυναίκα . Όλες οι γυναίκες είναι
τελικά φλύαρες
3.
Οι
μηχανικοί ηλεκτρονικών υπολογιστών
απορροφώνται πολύ εύκολα
στην αγορά εργασίας
του εξωτερικού . Ο Διονύσης
είναι μηχανικός υπολογιστών . Άρα θα
βρει σίγουρα δουλειά
στο εξωτερικό
4.
Η
Δέσποινα είναι πολύ
κοινωνικό άτομο . Η Ιωάννα
είναι φίλη της
Δέσποινας . Άρα και η
Ιωάννα ενδέχεται να είναι
πολύ κοινωνική
5.
Οι χώρες με
μεγάλα ποσοστά αναλφάβητων
δεν αναπτύσσονται οικονομικά .
Οι περισσότερες αφρικανικές
χώρες έχουν μεγάλα
ποσοστά αναλφάβητων . Αυτές λοιπόν οι χώρες δεν
αναπτύσσονται οικονομικά
6.
Η
Μαρία του Α2
είναι ξανθιά . Η Κατερίνα
του Α2 είναι
ξανθιά . Η Ευτέρπη του Α2 είναι
ξανθιά . Το Α2 έχει
μόνο τρεις μαθήτριες . Άρα ,όλες
οι μαθήτριες του Α2
είναι ξανθιές .
ΣΤ. Να
διακρίνετε τους ιδιωματισμούς
από τους ιδιωτισμούς . Έπειτα
να αποδώσετε τη
σημασία των ιδιωτισμών
και να μεταφέρετε
τους ιδιωματισμούς στην κοινή
γλώσσα
1.
Πουρνό
πουρνό ξεκίνησε
2.
Κάθεται σ
ε αναμμένα κάρβουνα
3.
Έγινε
καπνός
4.
Ω
ουρανέ , μη βρέξεις πλιο και κάνε μου τη χάρη
5.
Ήβρε
το αθάνατο νερό
6.
Μου έκανες
τη ζωή ποδήλατο
7.
Σκοτώνεται
στη δουλειά
8.
Ξεραθήκαμε
στα γέλια
9.
Μας
έφτακε ,λέει το
παιδί .-Περβάτα και δε μας
φτάνει ,του απαντώ
10.
Τον
πήρανε μυρωδιά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου