ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΤΣΙΑΧΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ 2014
Ας υποθέσουμε ότι ένας μαθητής της Α Λυκείου πρέπει να αναπαραγάγει το ακόλουθο θέμα με τη μορφή μιας ομιλίας . Παρακάτω δίνονται ενδεικτικές οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί ο μαθητής να οργανώσει τις ιδέες του .
ΘΕΜΑ : Υποτίθεται
ότι συμμετέχετε ως εκπρόσωπος του σχολείου σας
σε ένα πανευρωπαϊκό συνέδριο με θέμα την αξία που έχει για τους
νέους χωρών ,όπως η Ελλάδα , η εκμάθηση ξένων γλωσσών .Σε μία ομιλία σας
400-500 λέξεων να εξηγήσετε ποια είναι η
σημασία αυτή ,εκθέτοντας ωστόσο και τους κινδύνους που μπορεί να προκληθούν ,όταν παραμελείται η εθνική γλώσσα ενός λαού
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αξιοποιούμε το επικοινωνιακό πλαίσιο του θέματος
,δηλαδή τη συμμετοχή
μας σε ένα
συνέδριο όπου παρευρίσκονται νέοι
και από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες . Η
δομή του Προλόγου
μπορεί να είναι η ακόλουθη :
·
Προσφώνηση
[α. πρόκειται για ομιλία β. Προσέξτε
που θα εκφωνηθεί και σε
ποιους απευθύνεται ]
·
Αφορμή
εκφώνησης της ομιλίας [η
μεγάλη ευκαιρία και
τιμή που σας δόθηκε να είστε
παρόντες σε ένα τέτοιο
συνέδριο στο οποίο
συμμετέχουν μαθητές από
πολλές χώρες της Ευρώπης
]
·
Σκοπός
εκφώνησης της ομιλίας [ ευαισθητοποίηση των Ευρωπαίων συνομηλίκων μας πάνω
στο ζήτημα της αξίας που έχει
η γλωσσομάθεια ,αφού
βέβαια παράλληλα επισημανθεί
ότι η παραμέληση
της εθνικής γλώσσας ενός
λαού μπορεί να τον οδηγήσει σε
περιπέτειες ]
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Α ΤΜΗΜΑ [Παρουσιάζουμε τα στοιχεία εκείνα
που αποδεικνύουν τη σημασία
της γλωσσομάθειας και τα οργανώνουμε σε τρεις
παραγράφους ]
Επιλέγουμε ως στοιχεία για κάθε
παράγραφο τα εξής :
1. Τη σημασία
που έχει η γνώση ξένων
γλωσσών για την επικοινωνία μεταξύ των νέων
των Ευρωπαϊκών λαών
σε μία ενωμένη πλέον Ευρώπη . Θα επισημάνουμε το γεγονός ότι
σήμερα οι αποστάσεις έχουν
εκμηδενιστεί ,ότι οι νέοι ταξιδεύουν
συχνά στο εξωτερικό ή ότι υποδέχονται
άλλους ξένους φίλους στη χώρα τους , ότι
αποκτούν φίλους μέσω του διαδικτύου ,
ότι σε μεγαλύτερη ηλικία
μεταβαίνουν σε άλλες χώρες για να εργαστούν . [Θα ξεκινήσουμε
την παράγραφο με μία φράση όπως : «Η
μεγάλη αξία της γλωσσομάθειας , εκλεκτοί σύνεδροι , αποδεικνύεται αρχικά
από το γεγονός ότι με τη βοήθεια
της γλωσσομάθειας επιτυγχάνεται
...................................]
2. Με
την επικοινωνία αυτή οι νέοι
μπορούν να γνωρίσουν καλύτερα και την ψυχοσύνθεση των άλλων λαών και να προβούν σε συγκρίσεις με εκείνη του λαού τους . Αυτό έχει ως αποτέλεσμα : την αποβολή των
εθνικιστικών και ρατσιστικών αντιλήψεων ,
το γόνιμο διάλογο μεταξύ των νέων , την εδραίωση της
ειρήνης μεταξύ των λαών της Ευρώπης , τη
συνειδητοποίηση ότι οι νέοι πέρα
από την εθνική έχουν και μία ευρωπαϊκή
ταυτότητα [Ξεκινούμε την
παράγραφο αυτή με τη φράση : «Θα ήταν
εξαιρετικά ωφέλιμο να προσθέσουμε στα
παραπάνω ότι ……………………»]
3. Τη
βελτίωση των εφοδίων
με τα οποία οι νέοι θα προχωρήσουν στη ζωή τους [επιστημονική
κατάρτιση και σπουδές - δυνατότητα
ευκολότερης επαγγελματικής αποκατάστασης
- δυνατότητα επιλογής επαγγελμάτων που σχετίζονται με τη
γλωσσομάθεια - εξοικείωση με τα τεχνολογικά επιτεύγματα ] [Ξεκινούμε την παράγραφο
αυτή με τη φράση : «Επιπλέον ,
αν σκεφτούμε περισσότερο
πρακτικά , θα διαπιστώσουμε ότι με τη γνώση
των ξένων γλωσσών οι νέοι
............................»]
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ
Γίνεται μία
ανακεφαλαίωση στα προηγούμενα
και προεξαγγέλλουμε την
παρουσίαση των κινδύνων που ενδέχεται
να προκύψουν , όταν ένας
λαός παραμελεί επιδεικτικά
την εθνική του γλώσσα .Ξεκινούμε με τη φράση «Αφού λοιπόν
παρουσιάσαμε εκτεταμένα τις ωφέλειες που προκύπτουν για τους νέους από την
εκμάθηση μιας διεθνούς
γλώσσας , έχουμε την υποχρέωση να
ασχοληθούμε και με ..........................»
Β ΤΜΗΜΑ
[Παρουσιάζουμε αναλυτικά τους
κινδύνους σε δύο παραγράφους
Επιλέγουμε ως αρνητικές
συνέπειες τις
εξής :
1. Τον κίνδυνο
της επικράτησης κάποιων κυρίαρχων
γλωσσών , γεγονός που
επιφέρει και την αποξένωση ενός λαού από
τη δική του γλώσσα [Ξεκινούμε
ως εξής : «Ο πρώτος από τους
κινδύνους που ενέχει
η εξιδανίκευση της γλωσσομάθειας είναι
..............................»]
2. Τη μαζική εισβολή ξένων λέξεων
στο καθημερινό μας λεξιλόγιο και τις επιπτώσεις στη δομή και μορφή της ελληνικής
γλώσσας . Παράλληλα , δείχνουμε ότι αυτό επιφέρει τον
μιμητισμό και την ξενομανία
όχι μόνο στο επίπεδο της
γλωσσικής επικοινωνίας , αλλά
και στον ευρύτερο τρόπο ζωής [
Ξεκινούμε την παράγραφο ως εξής : «Εξίσου μεγάλο
κίνδυνο συνιστά και ...............................»]
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Εκφράζουμε τον γενικότερο προβληματισμό μας
για τις διαστάσεις που έχει
λάβει το φαινόμενο της γλωσσομάθειας
στην εποχή μας ,
καθώς ζούμε πλέον σε
«ανοιχτές» κοινωνίες και δεν είναι
δυνατόν να μείνουμε
κλεισμένοι στα σύνορα των εθνικών μας κρατών
,και παράλληλα καταλήγουμε
στη διαπίστωση ότι δεν
πρέπει η εκμάθηση ξένων
γλωσσών να ανάγεται σε υπέρτατο
ιδανικό και να
αποβαίνει σε βάρος της
γλώσσας και της παράδοσης
του κάθε λαού , γιατί
αυτό οδηγεί σε ένα
είδος μαζοποίησης .
Ξεκινούμε τον επίλογο με μία φράση
όπως : «Μετά από
όλα αυτά που
επισημάνθηκαν αναλυτικά , αξίζει να προβληματιστούμε , αγαπητοί φίλοι για......»
Κλείνουμε με αποφώνηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου