Κυριακή 6 Απριλίου 2014

NEOEΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ : Ενδεικτικές οδηγίες για τη συγγραφή μιας ομιλίας πάνω σε συγκεκριμένο θέμα

 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  : ΤΣΙΑΧΡΗΣ  ΚΩΣΤΑΣ   2014

Ας   υποθέσουμε  ότι  ένας    μαθητής   της  Α  Λυκείου  πρέπει  να  αναπαραγάγει  το  ακόλουθο  θέμα   με τη  μορφή  μιας   ομιλίας  . Παρακάτω  δίνονται   ενδεικτικές  οδηγίες   για τον τρόπο  με τον  οποίο  μπορεί  ο  μαθητής  να οργανώσει  τις  ιδέες  του .

ΘΕΜΑ :  Υποτίθεται ότι συμμετέχετε ως εκπρόσωπος του σχολείου σας  σε ένα   πανευρωπαϊκό  συνέδριο με θέμα την αξία που έχει για τους νέους  χωρών ,όπως η Ελλάδα , η  εκμάθηση ξένων γλωσσών .Σε μία ομιλία σας 400-500 λέξεων να  εξηγήσετε ποια είναι η σημασία αυτή ,εκθέτοντας ωστόσο και τους κινδύνους που μπορεί να  προκληθούν ,όταν  παραμελείται η εθνική γλώσσα ενός λαού

ΟΔΗΓΙΕΣ   ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αξιοποιούμε  το   επικοινωνιακό  πλαίσιο   του θέματος  ,δηλαδή   τη  συμμετοχή  μας   σε  ένα  συνέδριο  όπου παρευρίσκονται   νέοι  και από άλλες  Ευρωπαϊκές   χώρες  . Η  δομή  του  Προλόγου  μπορεί να είναι  η ακόλουθη :

·         Προσφώνηση   [α. πρόκειται  για ομιλία    β. Προσέξτε  που  θα εκφωνηθεί  και  σε ποιους απευθύνεται   ]

·         Αφορμή  εκφώνησης  της ομιλίας    μεγάλη  ευκαιρία  και  τιμή  που σας δόθηκε  να είστε  παρόντες   σε ένα  τέτοιο  συνέδριο  στο οποίο συμμετέχουν  μαθητές  από  πολλές  χώρες  της  Ευρώπης ]

·         Σκοπός  εκφώνησης  της ομιλίας  [ ευαισθητοποίηση  των Ευρωπαίων   συνομηλίκων μας    πάνω στο ζήτημα  της αξίας  που έχει  η  γλωσσομάθεια   ,αφού  βέβαια  παράλληλα   επισημανθεί  ότι  η  παραμέληση  της εθνικής  γλώσσας  ενός  λαού  μπορεί  να τον οδηγήσει  σε  περιπέτειες ]

ΚΥΡΙΟ   ΜΕΡΟΣ

Α    ΤΜΗΜΑ [Παρουσιάζουμε  τα  στοιχεία   εκείνα  που αποδεικνύουν  τη  σημασία  της γλωσσομάθειας   και τα οργανώνουμε  σε τρεις  παραγράφους ]

Επιλέγουμε  ως  στοιχεία    για  κάθε  παράγραφο  τα εξής :

1.       Τη   σημασία  που έχει η γνώση  ξένων γλωσσών  για την επικοινωνία  μεταξύ των  νέων  των  Ευρωπαϊκών  λαών  σε  μία ενωμένη  πλέον Ευρώπη . Θα  επισημάνουμε το γεγονός  ότι  σήμερα  οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί ,ότι  οι νέοι ταξιδεύουν συχνά  στο εξωτερικό ή ότι υποδέχονται άλλους ξένους  φίλους στη χώρα τους , ότι αποκτούν φίλους  μέσω του διαδικτύου , ότι  σε μεγαλύτερη  ηλικία  μεταβαίνουν σε άλλες χώρες για να εργαστούν . [Θα  ξεκινήσουμε  την παράγραφο  με μία φράση  όπως : «Η  μεγάλη  αξία  της γλωσσομάθειας  , εκλεκτοί σύνεδροι  , αποδεικνύεται  αρχικά  από το γεγονός  ότι  με τη βοήθεια  της γλωσσομάθειας  επιτυγχάνεται ...................................]

2.       Με την επικοινωνία  αυτή  οι νέοι   μπορούν να γνωρίσουν   καλύτερα και την ψυχοσύνθεση των άλλων  λαών και να προβούν σε συγκρίσεις με  εκείνη του λαού τους . Αυτό  έχει ως αποτέλεσμα : την αποβολή των εθνικιστικών  και ρατσιστικών αντιλήψεων   , το  γόνιμο  διάλογο μεταξύ των νέων , την εδραίωση της ειρήνης μεταξύ των λαών της Ευρώπης , τη  συνειδητοποίηση  ότι  οι νέοι πέρα  από την εθνική  έχουν και μία  ευρωπαϊκή  ταυτότητα [Ξεκινούμε  την παράγραφο  αυτή με τη φράση  : «Θα ήταν  εξαιρετικά   ωφέλιμο  να προσθέσουμε   στα   παραπάνω  ότι  ……………………»]

3.        Τη   βελτίωση  των   εφοδίων  με τα οποία οι νέοι  θα προχωρήσουν  στη ζωή τους  [επιστημονική  κατάρτιση  και σπουδές  - δυνατότητα  ευκολότερης  επαγγελματικής  αποκατάστασης  - δυνατότητα  επιλογής  επαγγελμάτων που σχετίζονται με τη γλωσσομάθεια -  εξοικείωση  με τα τεχνολογικά  επιτεύγματα ] [Ξεκινούμε  την παράγραφο  αυτή με τη φράση  : «Επιπλέον , αν  σκεφτούμε  περισσότερο  πρακτικά , θα διαπιστώσουμε  ότι  με τη γνώση  των ξένων γλωσσών οι  νέοι ............................»]

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ  ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ  ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ

Γίνεται  μία  ανακεφαλαίωση  στα  προηγούμενα  και  προεξαγγέλλουμε  την  παρουσίαση   των κινδύνων  που ενδέχεται  να προκύψουν , όταν ένας  λαός   παραμελεί   επιδεικτικά   την  εθνική του  γλώσσα  .Ξεκινούμε με τη φράση «Αφού  λοιπόν  παρουσιάσαμε  εκτεταμένα  τις ωφέλειες που  προκύπτουν για τους νέους από την εκμάθηση  μιας  διεθνούς  γλώσσας , έχουμε την υποχρέωση να  ασχοληθούμε και με ..........................»

Β   ΤΜΗΜΑ  [Παρουσιάζουμε  αναλυτικά  τους  κινδύνους   σε  δύο   παραγράφους

Επιλέγουμε  ως αρνητικές  συνέπειες    τις  εξής  :

1.       Τον  κίνδυνο  της επικράτησης  κάποιων  κυρίαρχων  γλωσσών , γεγονός  που επιφέρει και την αποξένωση  ενός λαού από τη δική του γλώσσα   [Ξεκινούμε  ως  εξής : «Ο πρώτος  από τους  κινδύνους  που  ενέχει   η  εξιδανίκευση  της γλωσσομάθειας    είναι    ..............................»]

2.       Τη  μαζική εισβολή ξένων  λέξεων  στο  καθημερινό μας  λεξιλόγιο και τις επιπτώσεις  στη δομή και μορφή της  ελληνικής  γλώσσας . Παράλληλα , δείχνουμε ότι αυτό επιφέρει  τον  μιμητισμό  και  την ξενομανία  όχι μόνο  στο επίπεδο  της   γλωσσικής  επικοινωνίας  , αλλά  και στον ευρύτερο τρόπο ζωής  [ Ξεκινούμε  την παράγραφο ως εξής : «Εξίσου  μεγάλο  κίνδυνο  συνιστά  και    ...............................»]

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Εκφράζουμε   τον γενικότερο   προβληματισμό  μας  για  τις διαστάσεις  που έχει  λάβει το φαινόμενο  της  γλωσσομάθειας  στην  εποχή  μας  , καθώς  ζούμε  πλέον σε  «ανοιχτές»  κοινωνίες  και δεν  είναι  δυνατόν να μείνουμε  κλεισμένοι  στα σύνορα  των εθνικών μας  κρατών  ,και  παράλληλα  καταλήγουμε  στη διαπίστωση  ότι  δεν  πρέπει  η εκμάθηση  ξένων  γλωσσών  να ανάγεται  σε υπέρτατο  ιδανικό  και  να  αποβαίνει  σε βάρος  της  γλώσσας  και  της παράδοσης  του  κάθε  λαού , γιατί  αυτό  οδηγεί  σε ένα  είδος  μαζοποίησης . Ξεκινούμε  τον επίλογο  με μία φράση  όπως  : «Μετά  από  όλα  αυτά  που  επισημάνθηκαν  αναλυτικά , αξίζει  να προβληματιστούμε , αγαπητοί  φίλοι  για......»

Κλείνουμε  με  αποφώνηση

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εθελοντισμός και τρίτη ηλικία

  Εισαγωγή Ο εθελοντισμός αποτελεί έναν από τους πιο ουσιαστικούς τρόπους κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης. Μέσα από αυτόν, τα άτομα κάθ...