Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ : ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΥΦΟΥΣ ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ, ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ




  
Α. ΟΜΙΛΙΑ   [Παρουσίαση του θέματος σε σχολική εκδήλωση , στη βουλή των εφήβων, σε τοπικούς ή πολιτιστικούς φορείς]
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αναγκαία ή χρήση  α΄ενικού/πληθυντικού   και β΄ πληθυντικού προσώπου

Στον  πρόλογο  μιας  ομιλίας   , μπορούμε  να  ακολουθήσουμε  το  ακόλουθο   πρότυπο :
·         Προσφώνηση  [ανάλογα  με  τα  πρόσωπα  που  παρευρίσκονται  :  συμμαθητές  , γονείς  , τοπικοί  παράγοντες  , επίσημοι  ]
·         Τόπος  και  χρόνος,   Αφορμή   της  εκφώνησης  της  ομιλίας  -
παρουσίαση  του  θέματος 
·         Ευχαριστίες  προς  τους   διοργανωτές   της  εκδήλωσης
·         Παρουσίαση  της  θέσης   μας  πάνω στο θέμα  - σκοπός   εκφώνησης  της ομιλίας 

Αγαπητοί   συμμαθητές  , αγαπητοί  γονείς  , κυρίες  και  κύριοι  [ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ]
συγκεντρωθήκαμε  σήμερα   σ’ αυτή  την αίθουσα   του  δήμου [ΤΟΠΟΣ  ΚΑΙ  ΧΡΟΝΟΣ ]  , για  να  τιμήσουμε  την  παγκόσμια   ημέρα  για  τα  δικαιώματα  των γυναικών [ΑΦΟΡΜΗ] . Οι  περισσότεροι  από  σας   γνωρίζετε  ασφαλώς   ότι   παρά  το γεγονός  ότι έχουν γίνει   σημαντικά  βήματα  για  την εξίσωση  των δύο φύλων , οι  γυναίκες  εξακολουθούν να  μην   απολαμβάνουν   παντού  τις  ίδιες  ελευθερίες  με τους  άντρες [ΘΕΜΑ]  . Αφού  λοιπόν  εκφράσουμε   τις  θερμές  μας    ευχαριστίες  στο  δήμαρχο  και στο  δημοτικό  συμβούλιο  για  τη  διοργάνωση   της  σημερινής  εκδήλωσης [ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ]  , θα  θέλαμε    να  εκφράσουμε  την έντονη δυσαρέσκειά  μας   για    τις   διαστάσεις  του  φαινομένου αυτού [ΘΕΣΗ ]   και   παράλληλα  να σκιαγραφήσουμε   αναλυτικά   τα  αίτια  που το  συντηρούν  και  τις  επιπτώσεις  του   στη  ζωή  των   σύγχρονων  κοινωνιών [ΣΚΟΠΟΣ ] .


ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ   ΦΡΑΣΕΙΣ   ΠΡΟΣ  ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ  :
Χρήση   α΄ ενικού   προσώπου  :
·         Θα ήθελα να αναφερθώ  ....
·         θα μου ήταν αδύνατο να μην τονίσω ,επισημάνω ότι.....
·         θα υπογραμμίσω άλλο ένα βασικό σημείο ............
·         προσθέτω δε ότι ..............
·         δε θα  ήμουν  υπερβολικός αν υποστήριζα ότι ............
·         θα μου επιτρέψετε να ...............
·         θεωρώ χρέος μου να τονίσω.................
Χρήση   α΄  πληθυντικού  προσώπου:
·         ας θυμηθούμε όλοι μας ....
·         ας προβληματιστούμε......
·         είναι ήδη γνωστό σε όλους μας  ότι ......
·         κανείς μας δε μπορεί να αμφισβητήσει  ότι ..........
·         δεν είναι δυνατό να μην αναφερθούμε  και   στο.....
·         δεν πρέπει να ξεχνάμε
Χρήση   β  πληθυντικού  προσώπου :
·         Σκεφτείτε
·         αναλογιστείτε
·         θα απορείτε βέβαια με  αυτό που για μας έχει ιδιαίτερη σημασία
·         πόσοι από σας δεν έχετε   αναρωτηθεί
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
1.Ανακεφαλαίωση / συμπέρασμα [ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ   ΦΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ  ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ]
·         Ύστερα απ’ όλα  αυτά θα μπορούσαμε αβίαστα  να συμπεράνουμε ότι .....
·         όλα όσα αναφέραμε θεμελιώνουν  το συμπέρασμα ότι .....
·         θα κατέληγα  λοιπόν στο ότι .....
·         πιστεύω ότι κατάφερα να σας πείσω ότι .....
·         είναι φανερό λοιπόν ότι .......
·         ύστερα από όλα αυτά θα ήταν πλάνη να πιστεύουμε ότι ..
·         θα ήθελα να κλείσω την ομιλία μου με .......
·         κλείνοντας /τελειώνοντας  θα επιθυμούσα να ………
2.προτροπή ή παραίνεση
·         Θα καταλάβατε λοιπόν ότι είναι και δική σας ευθύνη να.....
·         Προβληματιστείτε  λοιπόν και ενεργοποιηθείτε  πάνω στο...
·         Ας αναλάβουμε  όλοι πρωτοβουλίες ......
·         Μην εφησυχάζεσθε λοιπόν , οφείλουμε να  αναλάβουμε πρωτοβουλίες για…….
3.Αποφώνηση  : α]απλή  μορφή  :  ευχαριστώ   για  την  αμέριστη  προσοχή   σας  β]αναλυτική  μορφή  : Κυρίες  και  κύριοι , το  θέμα  της ........δεν  εξαντλείται  , ασφαλώς , στα  όρια  μιας  εισήγησης [ομιλίας] , παρά  την  πρόθεση  και  τη  φιλοδοξία   που  μπορεί  να  έχει  ο  εισηγητής  του [ομιλητής]. Γι’ αυτό   ζητώ  την  επιείκεια    στις  κρίσεις  σας  και  σας  ευχαριστώ για  την  κατανόηση  και  το  ενδιαφέρον με  το  οποίο  με  ακούσατε

Β. ΑΡΘΡΟ  [Σε σχολική εφημερίδα , στον εξωσχολικό τύπο , σε σχολική ή πολιτιστική εκδήλωση ]
ΥΦΟΣ
Το ύφος πρέπει να διαθέτει  αμεσότητα , ζωντάνια , παραστατικότητα , χωρίς ωστόσο να εκτρέπεται σε πεζολογία και χρήση ιδιωμάτων προφορικού λόγου
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Στο άρθρο  χρησιμοποιούμε τίτλο
Δε χρειάζεται  προσφώνηση .Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε α΄ και  β΄ πληθυντικό

Στον  πρόλογο  του  άρθρου  , μπορούμε  να   ξεκινήσουμε  ως  εξής :
·         Παραγωγικά , δηλαδή    από μία  γενικότερη   αποτίμηση   του   χαρακτήρα  της  εποχής  μας  , και  στη  συνέχεια   εντάσσουμε  τη  δεδομένη  έννοια  ή  το  πρόβλημα  που μας  απασχολεί 
·          Επαγωγικά  , δηλαδή από  ένα  συγκεκριμένο  περιστατικό   [χωρίς  όμως  να γίνουμε  πολύ  απλοϊκοί  και  συγκεκριμένοι ]  που  σχετίζεται  με  το  πρόβλημα  το  οποίο μας  απασχολεί  , και  στη συνέχεια   γενικεύουμε  . Μπορούμε  π.χ. να  αναφερθούμε  σε  μία  έρευνα , σε μία  εκδήλωση ,  σε  ένα  κοινωνικό  ή  πολιτικό  γεγονός της  επικαιρότητας .
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Αξιοποιούμε  ανάλογες εκφράσεις με αυτές της ομιλίας και της επιστολής .Όταν το άρθρο  προορίζεται για τη σχολική εφημερίδα  μας ή το σχολικό περιοδικό , τότε το ύφος  του  πρέπει να είναι οικείο , χωρίς να σημαίνει  ότι αυτό  θα αποκτά τα χαρακτηριστικά  της ομιλίας .Μπορούμε  να   διανθίσουμε  το  λόγο  μας  με  ένα –δύο   ρητορικά   ερωτήματα   σε  καίρια  σημεία  του  κειμένου [ χωρίς  όμως  αυτά  να  προκαλούν  σύγχυση   στο  μυαλό  του  αναγνώστη   σχετικά  με  τις  απόψεις  μας ]
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ολοκληρώνουμε  τις απόψεις μας με ανακεφαλαίωση , συμπέρασμα :
·         Πιστεύω ότι έχετε πειστεί  σχετικά με …
·         θεωρώ ότι οι απόψεις μου θα σας προβληματίσουν ........

Γ. ΕΠΙΣΤΟΛΗ  [ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΕΝΟΣ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ]

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1.Η προσφώνηση  διαμορφώνεται ανάλογα με το δέκτη :
-αξιότιμε κύριε
-κύριε υπουργέ / πρόεδρε
-αξιότιμοι κύριοι καθηγητές   κλπ

2.Εισαγωγή 

·         Αφορμή    για  τη συγγραφή  της  επιστολής /  εισαγωγή  στον   προβληματισμό που  μας  προκαλεί  το   φαινόμενο –πρόβλημα
·         Έκφραση   σεβασμού  προς  τον  αποδέκτη  της  επιστολής   [δηλώνουμε  ότι  γνωρίζουμε   το  ενδιαφέρον  του  προσώπου  αυτού  για  το  συγκεκριμένο  πρόβλημα]
·         Σκοπός   σύνταξης  της  επιστολής  :  α]  περεταίρω   ευαισθητοποίηση  του  συγκεκριμένου  προσώπου ή  φορέα  τον οποίο  εκπροσωπεί  β] ανάδειξη  συγκεκριμένων  πτυχών  του  προβλήματος  αυτού

Αξιότιμε   Υπουργέ   της  Παιδείας  [ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ]
Λάβαμε  το  θάρρος  να  σας  αποστείλουμε  τη  συγκεκριμένη  επιστολή  , επειδή   θορυβηθήκαμε   από την  πρόσφατη  απόφασή  σας  για  μελλοντική   κατάργηση  του  σχολείου  μας [ΑΦΟΡΜΗ]  , στο  πλαίσιο   της   εξοικονόμησης  πόρων   για  την  αντιμετώπιση  της οικονομικής  κρίσης . Πιστεύουμε [ΘΕΣΗ ]   ότι   η  εκπαίδευση   αποτελεί  έναν ζωτικό  παράγοντα  για  την  ανέλιξη   ενός   λαού  και    ότι   επομένως  ο  συγκεκριμένος  τομέας  θα  έπρεπε  να  εξαιρείται  από  τις  όποιες  περικοπές   στην οικονομία . Εκτιμώντας [ΕΚΦΡΑΣΗ   ΣΕΒΑΣΜΟΥ]  λοιπόν  το  έργο  και   την  ευαισθησία  σας   στα  εκπαιδευτικά   ζητήματα   της χώρας  , θα  θέλαμε [ΣΚΟΠΟΣ ]  να   σας   εξηγήσουμε   με την  παρούσα  επιστολή   γιατί   η  παιδεία   μπορεί  να  συμβάλει  στην οικονομική  ανάπτυξη  του  λαού  μας  και  πως  πιστεύουμε  εμείς  οι  μαθητές  ότι  μπορεί  να  γίνει  πράξη  αυτό . 


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ   ΦΡΑΣΕΙΣ  ΠΡΟΣ  ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
[Χρήση  α΄ενικού και  πληθυντικού , β΄πληθυντικού]:
·         Με αφορμή …..σας αποστέλλουμε επιστολή , θέλοντας να .......
·         Θεωρήσαμε σκόπιμο , ύστερα από τις παρατηρήσεις σας σχετικά με ….να σας απαντήσουμε
·         Πιστεύοντας ότι θα βοηθήσουμε τον προβληματισμό σας για ….σας καταθέτουμε τις απόψεις μας με την επιστολή αυτή
·         Αποφασίσαμε να σας στείλουμε την επιστολή αυτή με  σκοπό ........
·         Είναι γνωστή σε σας η ευαισθησία μας / το ενδιαφέρον  για………
·         Αποφασίσαμε λοιπόν να γράψουμε  αυτή την επιστολή σε σας για να ……
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Χρησιμοποιούμε   εκφράσεις  β΄ πληθυντικού προσώπου [αλλά  και   α΄  ενικού και  πληθυντικού ]  :
·         είναι ήδη γνωστό σε σας....
·         δε μπορείτε να αμφισβητήσετε …..
·         ευθύνη όλων μας / χρέος όλων μας είναι ………….
·         αυτό που για μας , αλλά θεωρούμε και για σας , έχει ιδιαίτερη σημασία …..
·         θα απορείτε , βέβαια , με….
·         εύκολα θα μπορούσαμε να αντικρούσουμε  τον ισχυρισμό ότι….
·         σας επισημαίνουμε  ότι
·         θα μπορούσαμε   να παραθέσουμε …….
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
α. Ο επίλογος είναι συμπερασματικός , ανακεφαλαιωτικός , ή συνδυάζει  και τα δύο μαζί.Επιπλέον , μπορεί να  υπάρχει και το στοιχείο της προτροπής ή της παραίνεσης. Συνήθως κλείνουμε την επιστολή διατυπώνοντας  την ευχή οι απόψεις μας να τύχουν της προσοχής ή της ευνοϊκής  αντιμετώπισης του αποδέκτη της επιστολής :
·         πιστεύουμε να λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις παρατηρήσεις μας
·         έχουμε την πεποίθηση ότι οι θέσεις μας θα βρουν τη δέουσα ανταπόκριση
·         θεωρούμε ότι με τις παραπάνω απόψεις μας συμβάλλουμε κι εμείς στην αντιμετώπιση ….
·         είμαστε  βέβαιοι ότι θα μελετήσετε  τις σκέψεις μας , οι οποίες πιστεύουμε ότι ενισχύουν τον προβληματισμό σας
·         νομίζουμε ότι, καταθέτοντας τις απόψεις μας σε σας , βοηθάμε στην επίλυση ……

β.αποφώνηση και   υπογραφή  : με  ιδιαίτερη   εκτίμηση , με   τιμή , με  όλο  το  σεβασμό  στο  πρόσωπό   σας   ......Ένας  μαθητής  Λυκείου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

BRAIN DRAIN ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΔΙΑΡΡΟΗΣ ΕΓΚΕΦΑΛΩΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ( ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ)

  H   ΔΙΑΡΡΟΗ   ΕΓΚΕΦΑΛΩΝ   ΣΤΟ   ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ    ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ Η διαρροή εγκεφάλων   περιγράφει τη με...