ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΔΟΘΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ . ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΕΞΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ , ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΑΙΝΩ ΣΕ ΚΡΙΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ . ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΤΣΙΑΧΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΘΕΜΑ
Το τελευταίο τεύχος του σχολικού σας περιοδικού έχει ως θέμα τον ρόλο των νέων στο σύγχρονο κόσμο. Να γράψετε ένα άρθρο στο οποίο να αναφέρετε το κατά τη γνώμη σας κυριότερο πρόβλημα που απασχολεί τους νέους της σημερινής εποχής , καθώς και τα εφόδια με τα οποία πρέπει να είναι οπλισμένοι , για να μπορούν να το αντιμετωπίσουν (300 λέξεις)
MAΘΗΤΡΙΑ Α
Οι νέοι αντιμετωπίζουν διάφορες δυσκολίες στην καθημερινότητα τους. Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι το γεγονός ότι πρέπει να μάθουν να συνυπάρχουν σε έναν κόσμο με άλλους ανθρώπους και να βρουν την θέση τους στην κοινωνία. Οι νέοι χρειάζεται να έχουν φαντασία, γαλήνη και καλλιεργημένο πνεύμα για να τα καταφέρουν αυτά. Επίσης πρέπει να μπορούν να συνεργάζονται αρμονικά με τους συνανθρώπους τους. Επιπλέον χρειάζεται να αποκτήσουν κάποιον σεβασμό ως προς τους μεγαλύτερούς τους, κάτι που προς το παρόν λείπει από τους περισσότερους. Κάτι πολύ χρήσιμο όμως, που θα βοηθούσε την κοινωνία να προχωρήσει και δεν υπάρχει τόσο είναι οι ασυμβίβαστοι νέοι. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει αντίδραση από τον κόσμο όταν διαφωνεί με κάτι από αυτά που ισχύουν στην κοινωνία. Το να συμφωνεί κανείς με όλα δεν δείχνει γαλήνη αλλά αδιαφορία γι’αυτό και όσοι λένε όχι , προχωρούν την ιστορία. Αν πάντα οι άνθρωποι δεν φέρνανε αντιρρήσεις, όλα θα έμεναν ίδια και εμείς στάσιμοι. Είναι πολύ θετικό κάποιος να ενδιαφέρεται για τα θέματα που απασχολούν μια κοινωνία και να μάχεται για να διεκδικήσει δικαιώματα . Αυτό μόνο οι νέοι μπορούνε να το κάνουνε, γιατί στην ηλικία αυτή «βράζει το αίμα τους» και θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο.
ΚΡΙΤΙΚΗ
Η μαθήτρια έχει απλώς επισημάνει το πρόβλημα , χωρίς να το αναλύει και χωρίς να παρουσιάζει τις διαστάσεις του ή να εξηγεί γιατί αποτελεί όντως πρόβλημα . Εστιάζει στην αναλυτικότερη παρουσίαση των εφοδίων , και ιδιαίτερα στην άρνηση που πρέπει , κατά την άποψή της , να χαρακτηρίζει τη νέα γενιά . Δεν υπάρχει , επίσης , σαφής διαχωρισμός των δύο μερών του κειμένου .Ωστόσο , η διατύπωση είναι σε γενικές γραμμές ικανοποιητική
ΜΑΘΗΤΗΣ Β
Το κυριοτερο προβλημα που απασχολει τους νεους της σημερινης εποχης ειναι η συγκρούσεις των νεων με τους γονείς τους.Στα εφηβικα χρονια ,η συμπεριφορά του νεου αλλαζει συνεχως προς το χειροτερο και είναι τότε που ο νεος εχει επαναστατικες θελησης εναντια των γονιων του.Για αυτο τον λογο ,πολλες φορες υπαρχουν τσακωμοι και διαφωνιες για ανουσια η σημαντικα πραγματα.Που αυτο δημιουργει μια αποσταση αναμεσα τους .
Ο σημαντικοτερος τροπος αντιμετωπισης των προβληματων ειναι η επικοινωνια και ο διαλογος αναμεσα στους γονεις και τα παιδια.Αυτο θα βοηθησει στην κατανοησει αυτων των προβληματων και στην βοηθεια επιλυσης του.Θα χρειαστει προσπαθεια και απο την πλευρα των νεων στην εκφραση των συναισθηματων τους και σε οσα τους προβληματιζουν εκεινη την περιοδο.Ομως αν δεν ειναι λειτουργικος ο διαλογος μια πιο σοβαρη λυση ειναι η βοηθεια απο καποιον ειδικο του θεματος .
ΚΡΙΤΙΚΗ
Ο μαθητής δεν έχει αναπτύξει ικανοποιητικά την επιχειρηματολογία του .Η προσέγγισή του είναι επιδερμική , ενώ στο δεύτερο τμήμα δεν απαντά σε αυτό που ζητείται . Παρουσιάζει γενικόλογα κάποιες προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος και όχι τα εφόδια που πρέπει να διαθέτουν οι νέοι ώστε να το αντιμετωπίσουν . Η διατύπωση είναι σε αρκετά σημεία προβληματική .
ΜΑΘΗΤΡΙΑ Γ
Ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα προβλήματα με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι από μικρή ακόμα ηλικία είναι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η παιδεία στην χώρα μας.Η ουσία έχει χαθεί και οι γνώσεις που διαθέτουν πλέον οι νέοι είναι ελλειπής. Αυτό με την σειρά του οδηγεί σε μεγάλη ανεργία που φέρνει τους νέους σε απόγνωση. Εγκλωβισμένοι στην έλλειψη εργασίας λοιπόν οι νέοι δημιουργούν μια άσχημη ψυχολογία με πολλά αρνητικά συναισθήματα και αρκετοί απο αυτούς οδηγούνται σε καταθληψη , χρήση ουσιών και εγκληματικές ενέργειες. Ενα άλλο κομμάτι νέων καταφεύγει στο εξωτερικό , μακριά απο την πατρίδα όπου μεγάλωσαν , προκειμένου να αναζητήσουν εργασία και η μετανάστευση αυξάνεται ραγδαία.
Για να δοθεί λύση στο πρόβλημα τις ανεργείας των νέων είναι απαραίτητες κάποιες σοβαρές αλλαγές στην οικονομία , αλλά και στην παιδεία του κράτους. Επιπλέον θα χρειαστεί οι επιχειρήσεις και οι δημόσιοι τομείς να δίνουν ευκαιρίες και στα νέα άτομα που είναι πρόθυμα , φρέσκα και έχουν όρεξη για δουλειά. Οι νέοι από την πλευρά τους πρέπει να σκληραγωγηθούν και να μάθουν να μην απογοητεύονται με την πρώτη απόρηψη.
KΡΙΤΙΚΗ
Η μαθήτρια Γ παρουσιάζει στη θεματική πρόταση της πρώτης παραγράφου το κατά την άποψή της σημαντικότερο πρόβλημα , αλλά δεν το περιγράφει . Προβαίνει μόνο σε μία επιδερμική αναφορά και στη συνέχεια καταγράφει τις επιπτώσεις του , μεταβαίνοντας στο πρόβλημα της ανεργίας . Στο δεύτερο τμήμα , επίσης , κάνει το ίδιο σφάλμα με τον μαθητή Β. Από την άποψη της έκφρασης , το κείμενο παρουσιάζει αρκετά προβλήματα
ΜΑΘΗΤΗΣ Δ
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που καλούνται να
αντιμετωπίσουν δεν είναι φυσικά άλλο από την επαγγελματική αποκατάσταση. Η
επαγγελματική αποκατάσταση αποτελεί μια
από τις πιο συχνές ανησυχίες τόσο των γονιών όσο και των εφήβων λόγω παραγόντων
όπως η οικονομική κρίση. Με περιορισμένες θέσεις εργασίας , ανεπαρκή μόρφωση
και ειδίκευση και χαμηλό εισόδημα, οι νεοί αδυνατούν να
αποκατασταθούν πλήρως έτσι ώστε να εδραιώσουν ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον
και να εξασφαλίσουν ένα σίγουρο μέλλον . Γι' αυτό συχνά "τρέπονται"
σε φυγή , εξαναγκάζονται δηλαδή να εγκαταλείψουν την χώρα τους και την
οικογένεια τους και να αναζητήσουν δουλειά στο εξωτερικό.
Αδιαμφισβήτητα, υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορούν οι νέοι να υπερνικήσουν την ενδεχόμενη ανεργία και αυτοί είναι τα διάφορα εφόδια με τα οποία οφείλουν να είναι προικισμένοι . Προτεραιότητα των εφήβων θα πρέπει να είναι η ολοκληρωμένη επαγγελματική κατάρτιση και η πολύπλευρη μόρφωση , έτσι ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό του εργασιακού τομέα. Εξίσου σημαντικές θεωρούνται αρετές όπως η υπευθυνότητα, ο σεβασμός , η ειλικρίνεια , η αυτοπεποίθηση και η αξιοπρέπεια, μα πάνω από όλα η ανθρωπιά, γιατί κανένας δεν μπορεί να διαπρέψει αν δεν μπορεί πρωτίστως να αποκαλεστεί άνθρωπος.
ΚΡΙΤΙΚΗ
Ο μαθητής Δ ανταποκρίνεται πιο ικανοποιητικά ( σε σχέση με τους προηγούμενους ) και στα δύο ζητούμενα . Παρουσιάζει , αρχικά , το πρόβλημα και στη συνέχεια τις επιπτώσεις του. Έπειτα , αναφέρει αναλυτικά τα εφόδια που απαιτούνται σε σχέση με την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος . Οι αδυναμίες , ωστόσο, στην περίπτωση αυτή είναι οι εξής : α] δεν περιγράφει επαρκώς το ίδιο το πρόβλημα β] κάνει αναφορά σε «ανεπαρκή μόρφωση και ειδίκευση» , χωρίς να εξηγεί πώς σχετίζονται με το πρόβλημα γ] παρουσιάζει στην τελευταία περίοδο μία σειρά από εφόδια , χωρίς πάλι να τα συνδέει με την αντιμετώπιση του προβλήματος
ΜΑΘΗΤΡΙΑ Ε
Προσεγγίζοντας σε γενικές
γραμμές το ζήτημα, τα προβλήματα που μπορεί να βρει κανείς είναι ποικίλα.
Ωστόσο ένα από τα πιο σημαντικά είναι η καταπίεση που βιώνουμε από γονείς και
δασκάλους. Οι απαιτήσεις τους είναι πάρα πολλές με αποτέλεσμα ο ελεύθερος
χρόνος μας σε συνδυασμό με τους έντονους ρυθμούς ζωής να έχει μειωθεί κατά
πολύ. Όλα αυτά οδηγούν στο επόμενο πρόβλημα που είναι το χάσμα γενεών που
αναπτύσσεται μεταξύ μας. Οι ενήλικες δεν καταλαβαίνουν την πίεση που μας ασκούν
με αποτέλεσμα εμείς εξαιτίας της ψυχολογικής πίεσης που δεχόμαστε να
απομακρυνόμαστε όλο και περισσότερο από αυτούς. Τέλος σε όλους είναι γνωστά τα
αρνητικά πρότυπα συμπεριφοράς όπως τα ναρκωτικά και η βία που υιοθετούμε για να αντιδράσουμε στο οικογενειακό
περιβάλλον.
Για να λυθούν όλα αυτά το κυριότερο είναι να έχουμε την κατάλληλη υποστήριξη από τους μεγαλύτερους. Ειδικότερα πρώτα από όλα πρέπει να δεχόμαστε την κατάλληλη παιδεία ώστε να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητά μας και να διευρυνθούν οι πνευματικοί μας ορίζοντες. Βέβαια, τίποτα δεν μπορεί να λυθεί χωρίς την αρωγή του οικογενειακού μας περιβάλλοντος, το οποίο οφείλει να μας εξοικειώσει από μικρή ηλικία με τον διάλογο και ταυτόχρονα να μας υποστηρίζουν και να συνομιλούν μαζί μας σαν φίλοι. Και εμείς από την πλευρά μας όμως θα πρέπει να ανταποκριθούμε στις προσπάθειες των ενηλίκων, να εξωτερικεύουμε τα προβλήματα μας και να μην καταφεύγουμε σε αρνητικές συμπεριφορές.
ΚΡΙΤΙΚΗ
Η μαθήτρια Ε αναφέρει ως βασικότερο πρόβλημα την καταπίεση που υφίστανται οι συνομήλικοί της . Έπειτα όμως δεν οργανώνει την επιχειρηματολογία της αυστηρά με κέντρο αυτό , καθώς αναφέρει και άλλα προβλήματα τα οποία συνδέει χαλαρά με το αρχικό. Το β τμήμα περιλαμβάνει ,και εδώ , γενικότερες προτάσεις με βάση γνωστούς άξονες που χρησιμοποιούν οι μαθητές [ σχολείο – οικογένεια-άτομο ] και όχι ακριβώς εφόδια . Η έκφραση είναι αρκετά καλή
ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΣΤ
Το σημαντικότερο από αυτά
τα προβλήματα είναι η άγνοια που έχουν προξενήσει οι μεγαλύτεροι στους νέους.
Από την εφηβεία κιόλας, τους ζητείται να αποφασίσουν τί επάγγελμα επιθυμούν να
ακολουθήσουν για την υπόλοιπη ζωή τους, ενώ δεν έχει πραγματοποιηθεί η
κατάλληλη και επαρκής ενημέρωση( επαγγελματικός προσανατολισμός) από το
σχολείο. Η επαγγελματική τους αποκατάσταση, όμως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα,
στο οποίο έχουν άγνοια οι νέοι. Δεν έχουν ενημερωθεί για την πολιτική που
ασκείται στην χώρα. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν, για ποιο λόγο κάνουν ό,τι
κάνουν οι πολιτικοί ,ή για ποιον σκοπό γίνονται όλα αυτά. Για να αποκατασταθεί
η άγνοια για τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, αλλά και για άλλα πολλά , οι
νέοι χρειάζεται να κατέχουν κάποια εφόδια για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και
τα προβλήματα που θα είναι υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν, αλλά και για να
εξελιχθεί ο κόσμος με την δική τους βοήθεια.
Το σπουδαιότερο εφόδιο που μπορούν να αποκτήσουν είναι οι γνώσεις. Γνώσεις, εκτός από αυτές που διδάσκονται στο σχολείο, υπάρχουν και οι γενικές. Οι νέοι από μικρή κιόλας ηλικία είναι καλό να έχουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους και όλα αυτά που συμβαίνουν καθημερινά. Χρειάζεται να καλλιεργήσουν την κριτική τους αντίληψη, κάτι το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με την ανάγνωση βιβλίων, μυθιστορημάτων, και προπάντων εφημερίδων και περιοδικών. Είναι πολύ σημαντικό να αναζητούν πράγματα που δεν ξέρουν, και να τα ερευνούν σχολαστικά, και όχι επιδερμικά. Πρέπει να κάνουν αέναη προσπάθεια για να αναπτύξουν το πνεύμα τους, γιατί αυτό είναι που θα τους οδηγήσει ψηλά, και μπορέσουν να εξελιχθούν και οι ίδιοι, αλλά και ο κόσμος με την δική τους συμβολή. Κάτι που επίσης θα τους βοηθήσει, είναι οι ηθικές αρετές. Χρειάζεται να είναι υπεύθυνοι, σοβαροί όπου χρειάζεται ,ανθρώπινοι, υπομονετικοί και επίμονοι κλπ. Χωρίς αυτές κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να πάει μπροστά.
ΚΡΙΤΙΚΗ
Η μαθήτρια ΣΤ απάντησε πολύ πιο εύστοχα από τους προηγούμενους και στα δύο ερωτήματα . Στο πρώτο τμήμα , επικεντρώνεται σε ένα πρόβλημα [ την άγνοια των νέων ] και παρουσιάζει έξυπνα τους τομείς στους οποίους εκδηλώνεται ( ίσως χρειαζόταν να προσθέσει έναν ακόμη τομέα ) και τις αρρυθμίες που δημιουργεί. Χρησιμοποιεί μεταβατική περίοδο , για να συνδέσει ομαλά τα δύο τμήματα . Στο δεύτερο πάλι τμήμα ,φαίνεται ότι έχει συλλάβει το ζητούμενο : αναφέρει τα εφόδια και καταδεικνύει με ποιο τρόπο αυτά μπορούν να βοηθήσουν τους νέους να υπερκεράσουν την άγνοιά τους . Η διατύπωση είναι πολύ καλή
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Οι περισσότεροι μαθητές δεν κατάλαβαν τι ακριβώς ζητούσε το θέμα
2. Στο πρώτο μέρος , είτε δεν περιέγραφαν ικανοποιητικά το πρόβλημα είτε ανέφεραν περισσότερα προβλήματα από το ένα που ζητούνταν
3. Στο δεύτερο μέρος , είχαν την εντύπωση ότι έπρεπε να γράψουν γενικά τρόπους αντιμετώπισης , επισημαίνοντας τη συνδρομή παραγόντων όπως το σχολείο ή οι γονείς . Ελάχιστοι κατάλαβαν ότι με τον όρο εφόδια εννοούνταν οι πνευματικές , ηθικές και ψυχικές δυνάμεις που θα βοηθήσουν τους νέους να υπερβούν το συγκεκριμένο πρόβλημα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου